Qatar F1

Verstappen zseniális húzása, McLaren-stratégiai blama: drámai fordulat az F1 katari nagydíján

A 2025-ös katari nagydíj pontosan azt hozta, amit egy háromszereplős világbajnoki hajrában remélni lehet: feszült taktikázást, kockázatos döntéseket és egy olyan fordulópontot, amely alapjaiban rajzolta át a bajnoki esélyeket. Max Verstappen győzelmével 12 pontra csökkentette hátrányát a vb-éllovas Lando Norris mögött, miközben a másodikként célba érő Oscar Piastri is lőtávolon belül maradt – 16 ponttal követi McLarenes csapattársát az utolsó, abu-dzabi futam előtt.

A katari hétvége mégsem csak a győztes tempóról szólt, hanem a gumikra épített stratégiai sakkról és a McLaren elszalasztott lehetőségéről. A Pirelli által bevezetett 25 körös gumilimittel és a hetedik körben pályára küldött biztonsági autóval olyan helyzet állt elő, ahol egyetlen jó – vagy épp rossz – döntés világbajnoki címek sorsát befolyásolhatta.

Piastri hétvégéje álomszerűen indult

Katarba úgy érkezett a mezőny, hogy Norris vezetett a bajnokságban, mögötte Piastri és Verstappen közelített. A las vegasi kettős McLaren-kizárás már önmagában szorosabbá tette a vb-állást, így a luszaili hétvége kezdettől fogva kulcsfontosságú volt.

Piastri azonban úgy reagált a nyomásra, ahogy egy trónkövetelőtől elvárható: ő volt a leggyorsabb az egyetlen szabadedzésen, megszerezte a sprintidőmérő és a vasárnapi időmérő pole pozícióját is, majd zsinórban harmadszor nyerte meg a katari sprintfutamot. Ezzel tovább faragta hátrányát Norrishoz képest, aki a sprinten harmadik lett, míg Verstappen csak negyedikként ért célba.

A főverseny rajtrácsán így három bajnokaspiráns sorakozott az első három helyen: Piastri az első, Norris a második, Verstappen a harmadik rajtkockából várta a rajtot. Mögöttük George Russell, Andrea Kimi Antonelli és Isack Hadjar sorakozott, míg a Ferrari különösen nehéz hétvégét teljesített – Charles Leclerc csak a tizedik, Lewis Hamilton pedig a 17. helyről indulhatott.

A rajtnál Piastri megtartotta a vezetést, Verstappen viszont azonnal elment Norris mellett, így a vb-szempontból legizgalmasabb forgatókönyv valósult meg: az ausztrál, a holland és a brit egymás mögött haladtak, de a McLarenek közé beékelődött a Red Bull. A különbségek eleinte beálltak, mindenki a gumikímélés és a stratégiai opciók szem előtt tartásával autózott.

A 25 körös gumilimit: mesterséges korlát, óriási stratégiai tét

Katarban nem „klasszikus” verseny zajlott. A Pirelli és az FIA a korábbi évek tapasztalatai – extrém terhelésű kanyarok, agresszív rázókövek, túlságosan magas kopás és szerkezeti sérülésveszély – miatt bevezette azt a szabályt, hogy egy gumiszett legfeljebb 25 kört futhat az egész hétvége során.

Mivel a futam 57 körös volt, matematikailag legalább két kerékcsere vált kötelezővé, sőt az egyes szettek korábban, az edzéseken megtett körei tovább csökkentették a versenyen használható körszámot. A mezőny nagy része két hosszabb, 25 kör körüli etapban, illetve egy rövidebb harmadik etappal számolt. Ez a korlát – amelyet több csapatfőnök „mesterségesnek” nevezett – eleve stratégiai sakkpartit ígért.

A gumiszabályt bonyolította, hogy a Pirelli az edzések után mély vágásokat talált több abroncson is, amelyeket a kavicságyból a pályára került, éles kövek okoztak. A versenyirányítás ezért nem zárta ki a piros zászlós megszakítás lehetőségét sem, ha a defektveszély túl nagynak bizonyul.

A 7. kör mindent eldöntött

A verseny elején a sorrend stabilnak tűnt, mígnem Nico Hülkenberg Esteban Ocont támadva összeütközött a francia pilótával, és a Haas a kavicságyban végezte. A 7. körben pályára gurult a biztonsági autó, és ezzel el is érkeztünk a futam kulcspillanatához.

A 25 körös limit miatt ez volt az első olyan kör, amikor úgy lehetett kiállni, hogy még mindig beleférjen két teljes, közel 25 körös etap a verseny hátralévő részébe. Aki ekkor kiállt, onnantól kezdve egyetlen további boxkiállással, ráadásul biztonsági autó mögötti lassú tempónál cserélt gumival futhatta végig a futamot; magyarán időben „olcsón” tudta letudni az első kötelező kiállást.

A mezőny döntő része azonnal rá is mozdult a lehetőségre. A Red Bullnál azonban már a hétvége előtt lefektették a tervet: ha a biztonsági autó a 7. kör környékén érkezik, mindkét autót behívják. Hannah Schmitz, a csapat stratégiai vezetője később elárulta, hogy a boxfalon „mindenki ordított”, biztosak-e benne, hogy ilyen korán be kell hozni Verstappent, ő viszont ragaszkodott a döntéshez, mert ekkora előnynek tartotta a biztonsági autó alatt letudott első kiállást.

Ez a magabiztosság végül világbajnoki szintű húzásnak bizonyult.

McLaren: amikor a dominancia visszaüt

A McLaren volt az egyetlen csapat, amely nem hívta be azonnal sem Piastrit, sem Norrist. A logika első ránézésre érthető volt: az élen autózó Piastri esetében senkihez sem tudtak reagálni, hiszen mindenki mögötte jött. Ha kint marad, esélye volt arra, hogy elegendő előnyt autózzon ki a későbbi kiállásig; ha pedig bejön, és néhány rivális mégis kint marad, forgalomba ragadhatott volna a mezőny közepén. Ráadásul két bajnokesélyest kellett házon belül igazságosan kezelniük, ami önmagában is tovább nehezítette a döntést.

A gond az volt, hogy végül gyakorlatilag mindenki kiállt. Verstappen és a Red Bull ráadásul úgy váltott közepes keverékre, hogy a biztonsági autó mögötti lassú tempó minimálisra csökkentette az időveszteséget. Amikor a McLarenek később zöld zászlós körülmények között jöttek ki, már nem volt esélyük megőrizni Piastri addigi fölényét, és Norris is nehéz helyzetbe került a mezőny ritmusában.

Piastri tempója még így is elég volt ahhoz, hogy a végére feljöjjön a második helyre, de Verstappenhez már nem tudott igazán közel kerülni. Norrisnak jóval keményebb verseny jutott: a rossz időzítés, a forgalom és a gumikezelés együttese miatt csak a negyedik helyet tudta megmenteni – ráadásul ehhez is kellett, hogy az utolsó körökben Antonelli váratlanul lelassuljon, így a brit két extra pontot mentett meg az élen.

A McLaren egész hétvégés fölénye így a főversenyen stratégiai kudarccá vált: az a megoldás, amellyel papíron mindkét bajnokesélyest védeni akarták, a gyakorlatban a Red Bull kezére játszotta a futamot.

Verstappen 70. futamgyőzelme, Sainz-dobogó és a mezőny képe

A leintéskor Verstappen közel nyolc másodperces előnnyel nyert Piastri előtt. A dobogó harmadik fokára Carlos Sainz Jr. állhatott fel, aki a Williams-szel hozott erős teljesítményt, Baku után másodszor feljutva a pódiumra a csapat színeiben. Mögöttük Norris, majd Antonelli és Russell zárták az első hatot, ami a Mercedesnek fontos pontokat jelentett a konstruktőri második helyért vívott harcban.

A top 10-be még Fernando Alonso, Charles Leclerc, Liam Lawson és Juki Cunoda fért be. Lawson és Cunoda pontjai a Racing Bulls számára komoly fegyvertény, míg a Ferrari számára a hétvége tovább erősítette a 2025-ös szezon hullámzó, sokszor frusztráló képét: Leclerc csak négy pontot szerzett, Hamilton pedig a 12. helyen, pont nélkül zárt.

Verstappen győzelme nemcsak a katari trófeát jelentette, hanem pályafutása 70. futamgyőzelmét és idénybeli hetedik sikerét is. Ebben a mutatóban immár holtversenyben áll Norisszal és Piastrival, ami még szorosabbá teszi a vb-hármast.

Átrajzolt vb-állás: 12 és 16 pont a különbség

A futam után a pontállás így alakult:

  • Lando Norris: 408 pont
  • Max Verstappen: 396 pont
  • Oscar Piastri: 392 pont

A három bajnokesélyes 16 ponton belül van, miközben mindhárman hét-hét futamgyőzelemmel állnak. A konstruktőri világbajnoki cím sorsa már eldőlt – a McLaren 800 ponttal biztossá tette a trófeát –, de a pilóták között Abu-Dzabiban klasszikus, mindent eldöntő finálé következik.

A katari hétvége három fő tanulsága röviden:

  • a 25 körös gumilimit és a biztonsági autó egyetlen körben tette lehetővé az igazán nyerő stratégiát, amit a Red Bull tökéletesen kihasznált;
  • a McLaren kockáztatott azzal, hogy két bajnokesélyes pilótáját egyszerre próbálta védeni – és ezzel végül mindkettőt nehezebb helyzetbe hozta;
  • a vb-csata mentális dimenziója döntő fontosságúvá vált: Norris elveszített egy „meccslabdát”, Piastri újra csúcsformába lendült, Verstappen pedig Abu-Dzabira hagyta a döntést.

Mit jelent mindez Abu-Dzabira nézve?

Norris továbbra is a saját kezében tartja a sorsát: ha az utolsó futamon a dobogón végez, még Verstappen győzelme esetén is bajnok lehet, feltéve, hogy nem szerez lényegesen kevesebb pontot a hollandnál a leggyorsabb körért járó extra ponttal együtt. Verstappennek ezzel szemben gyakorlatilag kötelező a dobogó: a legkényelmesebb forgatókönyv számára az, ha megnyeri a futamot, miközben Norris a dobogóról is lemarad. Piastri helyzete a legnehezebb: bajnok akkor lehet, ha Abu-Dzabiban mindkét riválisát maga mögé utasítja, és Norris a mezőny közepére csúszik vissza.

A számháborún túl legalább ennyire fontos a lendület kérdése. Verstappen az, aki hátrányból érkezve nyert Katarban, miközben a McLarenek egyértelműen úgy érezték, hogy eldobtak egy győzelmet – Piastri maga nyilatkozta, hogy számára ez a vereség fájdalmasabb, mint a Las Vegas-i kizárás, mert ezúttal a kezükben volt a siker.

Schmitz vs. McLaren: stratégák csatája

Nem véletlen, hogy a Red Bull a konstruktőri dobogóra ezúttal Hannah Schmitzet küldte fel a trófea átvételére. A katari nagydíj sok szempontból Verstappen győzelme volt, de legalább ugyanannyira a stratégiai csapaté is: előre megtervezték azt a „7. körös” forgatókönyvet, és a futam hevében is volt bátorságuk ragaszkodni hozzá.

Érdekes csavar, hogy Schmitz egyik közeli kollégája, Will Courtenay a következő szezontól már a McLarennél fog dolgozni – vagyis a wokingiak épp most látták élőben, milyen hozzáadott értéke van egy magabiztos, adatokra építő stratégiai döntéshozónak.

A McLaren oldalán Zak Brown csapatfőnök nyíltan vállalta, hogy cserbenhagyták pilótáikat a taktikával, és bocsánatot kért mind Piastritól, mind Norristól. A csapatnak most nagyon rövid idő alatt kell helyreállítania pilótái önbizalmát és saját döntéshozatali mechanizmusait, mert Abu-Dzabiban egy újabb tévedés végzetes lehet.

Emberi dimenzió: frusztráció, nyomás, önbizalom

Piastri számára különösen fájó volt Katar: pole-ból, sprintgyőzelemmel, látható tempófölénnyel esett vissza egy „csak” második helyre, miközben a vb-állásban is hátracsúszott a harmadik pozícióba. Az ausztrál pilóta nem rejtette véka alá, hogy úgy érzi, elvették tőle a győzelmet, ugyanakkor próbál erőt meríteni a helyzetből.

Norris oldalán más típusú nyomás jelentkezik: Katarban akár már világbajnok lehetett volna, ha néhány ponttal Piastri és Verstappen előtt végez. Ehelyett az előnye 12 pontra olvadt – ez még mindig kedvezőbb pozíció, mint riválisaié, de pszichésen óriási különbség a „majdnem biztos” és a „még bármi megtörténhet” érzése között.

Verstappen ezzel szemben a „kevesebb veszítenivaló, sokat nyerhet” szerepéből érkezik Abu-Dzabiba. Katar számára ismerős terep, korábban is nyert már itt és más döntő futamokon, így pontosan tudja, milyen pszichés teherrel jár egy ilyen helyzet, és hogyan lehet ezt saját javára fordítani.

A katari nagydíj így tökéletes felvezetése lett a 2025-ös szezon fináléjának. Nemcsak a pontok állnak közel egymáshoz, hanem a „soft” tényezők is: a lendület, az önbizalom és a stratégiai bátorság. Abu-Dzabiban három világbajnoki esélyes, három különböző történet és egyetlen futam dönt majd arról, hogy Lando Norris megszerzi-e első vb-címét, Oscar Piastri történelmet ír-e Ausztrália számára, vagy Max Verstappen újabb fejezettel bővíti saját Formula–1-es legendáját.

Kép forrása: Qatar-tribune, AFP

Gazdaság24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.