shell benzin

Botrány: benzin helyett víz az M7-es melletti Shell-kúton!

Az elmúlt napokban több autós is kellemetlen, sőt veszélyes helyzetbe került az M7-es autópálya közelében, Balatonkeresztúr térségében található egyik Shell-töltőállomásnál: beszámolók szerint 95-ös benzin tankolása után a járművek röviddel később leálltak, majd a szervizvizsgálat azt jelezte, hogy a tankban nagyrészt víz volt. A történet azért különösen érzékeny, mert autópályás környezetben egy váratlan műszaki hiba nemcsak bosszantó és költséges, hanem közlekedésbiztonsági kockázatot is jelenthet.

A szolgáltató közlése alapján a problémát észlelték, az FS95 (a 95-ös benzin) értékesítését az érintett töltőállomáson haladéktalanul lezárták, és megindították az eset kivizsgálását. A beérkező panaszokat egyéni alapon kezelik, és a vizsgálat lezárását követően – annak eredményétől függően – kompenzációt ígértek az érintett, panaszos vásárlóknak. A kúton átmenetileg prémium üzemanyag értékesítése zajlik kedvezményes áron.

Hogyan derül ki, hogy „valami nincs rendben” tankolás után?

A víz üzemanyagba kerülése alattomos jelenség: a benzin és a víz nem keveredik úgy, mint két hasonló folyadék, hanem a víz – nagyobb sűrűsége miatt – jellemzően a tartály aljára ül. Emiatt előfordulhat, hogy a tankolás után a motor még elindul, sőt pár percig rendben is működik, majd ahogy a rendszer „felszívja” a tank alján összegyűlt vizet, hirtelen romlik a járáskultúra, rángatás, erőtlenség jelentkezik, végül lefullad a motor.

Benzines autóknál a tipikus tünetek közé tartozik a nehéz indítás, egyenetlen alapjárat, kihagyó gyújtásérzet, teljesítményvesztés és a váratlan leállás. Közvetlen befecskendezéses (GDI) rendszereknél és modern, nagy nyomású üzemanyag-ellátásnál a kockázat magasabb lehet, mert az injektorok és a nagynyomású komponensek érzékenyebbek a szennyeződésre és a korrózióra.

A félretankolás (például benzin helyett dízel) sokak első gondolata szokott lenni, mert hasonlóan gyors hibajelenséget okozhat. A mostani esetben azonban több beszámoló is arról szól, hogy nem üzemanyag-felcserélés történt, hanem a tank tartalma „vizes” volt, amit szervizben állapítottak meg.

benzin víz botrány

Mitől kerülhet víz egy benzinkút üzemanyagába?

Egy töltőállomás üzemanyaga jellemzően föld alatti tartályokban van tárolva, ahonnan szivattyú és csőrendszer juttatja a kútoszlophoz. A víz több úton is bekerülhet ebbe a rendszerbe, és a valódi okot csak helyszíni vizsgálat, mintavétel és laboreredmények alapján lehet felelősen megnevezni, de a leggyakoribb forgatókönyvek a következők.

Az egyik tipikus ok a csapadék vagy talajvíz beszivárgása. Ha a tartály aknafedelének tömítése, a tartálynyílások zárása, a szellőzőrendszer vagy a csatlakozások valamelyike sérül, a víz idővel bejuthat. Autópálya melletti, nagy forgalmú kutaknál a terhelés is nagyobb, a berendezések igénybevétele intenzívebb, ezért a karbantartás és az ellenőrzési fegyelem szerepe különösen fontos.

Előfordulhat kondenzvíz-képződés is: a tartályban lévő levegő páratartalma a hőmérséklet-változásokkal kicsapódhat, és hosszabb idő alatt kis mennyiségű víz gyűlhet össze. Ez önmagában általában nem okoz tömeges lerobbanást, de ha más tényezővel együtt jelentkezik, hozzájárulhat a problémához.

Szintén kockázatot jelenthet egy rendellenes szállítási vagy átfejtési helyzet. Tankautós feltöltéskor a rendszer átmenetileg felkavarodhat, és ha a tartály alján már volt víz, könnyebben „megindulhat” a kútoszlop felé. Emiatt autós körökben régóta ismert óvatosság, hogy ha épp tartályt töltenek a kúton, sokan inkább később tankolnak.

A modern kutaknál természetesen vannak ellenőrzési pontok és eljárások – szintmérés, vízjelenlét-ellenőrzés, minőségbiztosítási protokollok –, de a gyakorlatban egy hiba akkor válik látványossá, amikor már az autós oldalon is érzékelhető következménye van. Ilyenkor a legfontosabb a gyors lezárás, a mintavétel és az érintettek kezelése – ez történt a szolgáltató tájékoztatása szerint most is az FS95 értékesítés leállításával.

Mi történik ilyenkor az autóval, és mi a tipikus szervizmegoldás?

Ha víz jut a rendszerbe, a javítás mértéke attól függ, mennyit szívott fel az autó és mennyi ideig üzemelt így. Enyhébb esetben elegendő lehet a szennyezett üzemanyag lefejtése, a rendszer átöblítése, az üzemanyagszűrő cseréje és friss üzemanyag betöltése. Súlyosabb esetben a víz korróziót indíthat el, károsíthatja a szivattyút, az injektorokat, és hosszan elhúzódó hibákat okozhat, különösen, ha az autót tovább használják a tünetek megjelenése után.

Autópályás leállásnál azonban nem a „spórolós megoldás” a cél: első a biztonság, második a károk minimalizálása. Minél hamarabb áll meg az autó és minél kevesebbet jár a motor a hibás üzemanyaggal, annál nagyobb az esély, hogy a javítás egyszerűbb marad.

Mit tegyél azonnal, ha gyanús tankolás után az autó furcsán viselkedik?

  • Állj félre biztonságosan, kapcsold be a vészvillogót, és autópályán a szabályok szerint járj el (láthatósági mellény, elakadásjelző, szükség esetén segítséghívás).
  • Ne erőltesd a továbbhaladást és ne próbáld „kijáratni” a hibát: ezzel jellemzően csak több víz jut a rendszerbe.
  • Őrizd meg a blokkot, jegyezd fel a tankolás időpontját, a kút azonosítható adatait, és ha lehet, dokumentáld a hibajelenséget (fotó, videó, hibakód).
  • Vontatással vagy assistance-szal juttasd el az autót szervizbe, és kérj írásos állapotfelmérést arról, mit találtak (különösen az üzemanyag állapotáról).
  • Jelentsd be az esetet a töltőállomás üzemeltetőjének ügyfélszolgálatán, és tarts meg minden kapcsolódó bizonylatot (szervizszámla, diagnosztikai lap, alkatrészlista).

A kártérítési vagy kompenzációs ügyeknél a bizonyíthatóság a kulcs: minél pontosabban összeáll a tankolás–hiba–szervizmegállapítás lánc, annál tisztább helyzetben indul a panaszkezelés. Ha van rá mód, a szervizek olykor mintát is tudnak venni az üzemanyagból; ez később vitás helyzetben különösen hasznos lehet.

Miért kap nagy figyelmet egy ilyen ügy?

Az üzemanyag minősége bizalmi termék: az autós nem tud „belekóstolni”, és a probléma gyakran csak kilométerekkel később jelentkezik. Autópályán pedig a kockázat rögtön kettős: egyszerre jelenik meg a potenciálisan drága műszaki kár és a forgalmi veszélyhelyzet. Ezért is fontos, hogy egy hasonló esetnél a szolgáltató gyorsan elkülönítse az érintett terméket, átláthatóan kivizsgálja a körülményeket, és rendezze az érintett ügyfelek helyzetét.

A mostani történet tanulsága nem az, hogy nem szabad tankolni, hanem az, hogy ritka, de valós kockázatok léteznek, és ilyenkor a gyors reagálás – lezárás, kivizsgálás, panaszkezelés – ugyanúgy számít, mint az autós oldalon a higgadt, dokumentált kárenyhítés.

Egy autópályás tankolás aranyszabálya: bizonyíts, óvd a motort, óvd magad

Ha tankolás után röviddel jelentkezik a hiba, kezeld úgy, mint egy potenciális üzemanyag-problémát: ne erőltesd a járművet, tedd biztonságossá a helyzetet, és gondolkodj „papíron is”. A blokk, a szervizmegállapítás és a bejelentés együtt adja azt a stabil alapot, ami mellett a kivizsgálás és a kompenzáció nem találgatás, hanem rendezhető ügy lesz.

Gazdaság24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.