Az ünnepi időszakban a Netflix kínálata hagyományosan tele van könnyű romkomokkal, családi hangolódással és „csak még egy epizód” jellegű komfortnézéssel. Ilyenkor jönnek a kiszámíthatóan kedves történetek, a zenei különkiadások, a nagy érzelmi ívek, meg a sokszor biztonságosan klisés fordulatok. Csakhogy nem mindenki ugyanarra vágyik egy hosszú nap végén: van, aki a karácsonyi filmek cukormáza helyett inkább egy okos, játékos, mégis sötétebb tónusú rejtélybe merülne bele.
Erre érkezik tökéletes válaszként a Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember (eredeti címén Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery), amely 2025. december 12-től elérhető a Netflixen, és közben korlátozott mozis futást is kapott.
Hová illeszkedik a Tőrbe ejtve-sorozatban, és mennyire „előzményfüggő”?
A film a Benoit Blanc-történetek harmadik fejezete, Rian Johnson író-rendező irányításával. A fontos hír azoknak, akik esetleg kimaradtak az előző részekből: ez a történet önálló rejtélyként is működik, vagyis nem kell házi feladatot írni az első két filmből, hogy élvezhető legyen.
A recept ugyanaz, amit a széria már védjeggyé tett: egyetlen visszatérő figura (Blanc), egy új helyszín, egy teljesen friss szereplőgárda, és egy olyan bűntény, amely első ránézésre egyszerre képtelen és túlságosan is „logikusnak” tűnik – amíg el nem kezd szétesni a felszín.
A történet alaphelyzete: egy „lehetetlen” bűntény a templom falai között
A film központi ötlete már a hivatalos leírás alapján is ígéretesen feszültségteli: Benoit Blanc összefog egy fiatal pappal, és egy kisvárosi templomhoz kötődő, sötét múltú ügyet próbálnak kibogozni.
A történet egy észak-amerikai kisvárosban játszódik, ahol a helyi rendőrfőnök is kulcsszereplővé válik, és a templom – beszédes névvel – Our Lady of Perpetual Fortitude („Örök Bátorság Miasszonya”) nem csupán díszlet, hanem a konfliktus motorja.
A lényeg spoiler nélkül: ez nem egy napfényes, koktélos kirakós játék, hanem egy olyan rejtély, amelynek atmoszférája eleve komorabb, és ahol a közösségi viszonyok, a hit, a tekintély és a bűntudat sokkal erősebben befolyásolja, ki mit mond – és főleg: mit hallgat el.
Hangulat és témák: a széria eddigi „leglelkesebb” és legsötétebb darabja?
A kritikai visszhang alapján a film egyik nagy erénye, hogy nemcsak csavaros, hanem tényleg van érzelmi és gondolati súlya is. Több kritikus kiemeli, hogy a történet a hit kérdésével is foglalkozik, és Josh O’Connor alakítása „ellopja a jeleneteket”.
Ez különösen érdekes a Tőrbe ejtve-világon belül, mert míg az első két rész erősen játszott a társadalmi szatíra és a könnyedebb, csipkelődős humor terében, itt a rejtély egy olyan közegbe érkezik, ahol a szabályok nemcsak társadalmiak, hanem morálisak is. A Netflix műfaji címkéi (dráma, vígjáték, thriller, rejtély) jól jelzik, hogy nem tiszta krimi, hanem hangulati keverék – csak épp most a „sötétebb” összetevőket sem spórolták ki.
Szereplők: klasszikus Tőrbe ejtve-formula, elképesztő névsorral
A széria egyik legnagyobb fegyvere mindig a szereplőgárda volt, és ez most sincs másként. A középpontban természetesen Daniel Craig áll Benoit Blanc-ként, de a sztori valódi „ellenpontja” a fiatal pap, Jud Duplenticy, akit Josh O’Connor alakít – és akit maga Rian Johnson a történet „bejárataként” emleget.
A templomi hierarchia és a kisvárosi közeg további meghatározó figurái:
- Josh Brolin mint Jefferson Wicks monsignor
- Glenn Close mint Martha Delacroix
- Mila Kunis mint Geraldine Scott rendőrfőnök
- Jeremy Renner mint Nat Sharp doktor
- Kerry Washington mint Vera Draven ügyvéd
- Andrew Scott mint Lee Ross, a kisvárosba „eltűnt” sci-fi szerző
- valamint Cailee Spaeny, Daryl McCormack, Thomas Haden Church és mások az ensemble további rétegeiként
Ez a felállás azért működik különösen jól egy whodunnitben, mert a karakterek eleve úgy vannak kitalálva, hogy mindegyiknek legyen valami titkolnivalója, még akkor is, ha nem feltétlenül a gyilkossághoz kapcsolódik. Egy templomi közegben pedig a „titok” fogalma sokkal többféle lehet, mint egy hagyományos, világi krimiben.
Miért jó választás pont az ünnepi időszakban?
A karácsonyi hetekben sokan olyan tartalmat keresnek, amit lehet együtt nézni, közben beszélgetni róla, és akár játékot is csinálni belőle: „Szerinted ki volt?” „Neked feltűnt az a félmondat?” „Miért nézett úgy?” A Tőrbe ejtve-filmek erre eleve ideálisak, és az Ébredj fel, halott ember erre még rátesz egy lapáttal azzal, hogy a rejtély tétje érzelmileg is erősebbnek ígérkezik.
Praktikus szempontból is ünnep-kompatibilis: a film 144 perces (2 óra 24 perc), tehát egyetlen esti „főműsor” lehet, és PG-13 besorolást kapott, ami sok háztartásban azt jelenti, hogy nagyobb gyerekkel vagy tinivel is vállalható, de azért nem egy tipikus családi mese.
Kritikai fogadtatás: számok, amik mögött valódi lelkesedés van
A film erősen indított: 92%-os kritikai értékelés és 94%-os közönségpontszám a Rotten Tomatoes-on, ami ritka stabil kombináció a nagy decemberi premierzajban.
A Metacritic átlaga szintén magas, 81/100 pont, ami általában azt jelzi, hogy nem csak „rajongói kedvenc”, hanem szakmai körökben is nagyon komolyan vett darab lett.
Mit üzen a cím, és miért pont ez a magyar alcím?
Az eredeti cím, a Wake Up Dead Man önmagában is erős, biblikus felhangú provokáció, és a kifejezésnek van popkulturális kötődése is (például U2-dal címeként is ismert).
A magyar alcím – Ébredj fel, halott ember – ezért nem pusztán hangzatos fordítás, hanem rájátszik arra a feszültségre, amit a film alaphelyzete ígér: a hit nyelve találkozik a krimi nyelvével, és a „feltámadás” itt nem csodát, hanem nagyon is földi következményeket sejtet.
A végén úgyis ez dönt: ha egyetlen nagy decemberi rejtélyt nézel, ez legyen az
Ha az ünnepi időszakban szeretnél kilépni a megszokott karácsonyi körből, de nem valami rideg, távolságtartó krimit keresel, akkor a Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember pont jó kompromisszum: szórakoztató, csavaros, és közben elég merész ahhoz, hogy komolyan vegye a saját témáit is.
A történet egy „lehetetlen bűntény” nyomozásával indul, a kritikák szerint pedig ez most nemcsak egy újabb ügy, hanem a széria egyik legemlékezetesebb, legsúlyosabb hangulatú kirakója.




