X-Faktor

Gáspár Laci: a szókimondó X-Faktor-mentor a Majka-konfliktus után

Gáspár Laci neve mára összeforrt az X-Faktorral és a hangos, szenvedélyes szakmai vitákkal. A legutóbbi élő show-k egyikében azonban a megszokottnál is nagyobb vihart kavart, amikor Majkával csúnyán összeszólalkozott Farkas Ancsi produkciója után – a történet pedig odáig fajult, hogy az egyik legnépszerűbb magyar rappernek nyilvánosan kellett bocsánatot kérnie mentortársától, Miller Dávidnak pedig élő adásban a „másik csatorna” színvonalát emlegetnie. Az eset újra ráirányította a figyelmet arra, ki is valójában Gáspár Laci a magyar könnyűzenei és televíziós közegben: egyszerre sikeres énekes, régi motoros tehetségkutatós arc és egy rendkívül megosztó, de következetesen őszinte mentor.

Pályakép: Megasztárból az egyik legismertebb hazai énekes

Gáspár Laci 1979-ben született Balassagyarmaton, eredetileg vízvezeték-szerelőnek készült, miközben már gyerekkora óta vonzotta a zene és a színpad világa. Helyi zenekarokban és formációkban kezdett zenélni, énekelt gospel-kórusban, tehetségkutató versenyeken indult, zenei tudásának jelentős részét pedig autodidakta módon szerezte meg.

Országos ismertségét a Megasztár első szériája hozta meg, ahol a döntőig jutott és a legjobb férfihangként emlegették. Nem ő nyerte meg a műsort, mégis az egyik legnagyobb karriert befutó szereplő lett: első albuma rövid időn belül arany-, majd platinalemez lett, a rádiók és zenecsatornák állandóan játszották a dalait. R&B-, soul- és pophatású, érzelmes, nagyívű számai hamar felismerhetővé tették a hangját és stílusát.

Az évek során több önálló albumot adott ki, rengeteget koncertezett, és fokozatosan a televízió világának is állandó szereplőjévé vált. Láttuk A Dal színpadán, megnyerte a Sztárban sztár egyik évadát, feleségével versenyzett a Nyerő Párosban, nyomozóként pedig az Álarcos énekesben is szerepelt. A legfontosabb tévés kötődése azonban az X-Faktor: 2016-tól kezdve gyakorlatilag minden évadban mentorként ült a zsűriszékben, így a műsor egyik legrégebbi, meghatározó arcává vált.

A szókimondó mentor: erény vagy kockázat?

Gáspár Laci mentorszerepének egyik fő védjegye, hogy ritkán fogja vissza magát. Sokszor elmondta: azért ül ott, hogy őszinte legyen a versenyzőkhöz, és akkor is kimondja a véleményét, ha tudja, hogy ezzel megbánt valakit. Fontosnak tartja, hogy a tehetségkutató ne csak kedves dicséretekről szóljon, hanem valódi szakmai visszajelzést adjon.

Ez a stílus azonban óhatatlanul megosztó. Az évek során többször került látványos konfliktusba mentortársaival egy-egy versenyző sorsán, vitatkozott már Puskás Petivel, máskor egy-egy produkció kapcsán a zsűri több tagjával is szembehelyezkedett. Ezek a jelenetek a műsor dramaturgiájának fontos részei lettek, ugyanakkor erősítették azt a képet róla, hogy temperamentumos, sokszor nyers, időnként pedig bántóan őszinte.

Sokan éppen ezért szeretik: úgy érzik, hogy a „kimondja, amit gondol” hozzáállás hiteles és a zenei profizmus jele. Mások viszont úgy látják, hogy az őszinteség és a durvaság közötti határt gyakran átlépi, és a produkció helyett a versenyző személye kerül a kereszttűzbe.

A Farkas Ancsi-ügy: hogyan fajult kiabálásig a szakmai vita?

A mostani botrány Farkas Ancsi, Majka 17 éves mentoráltjának fellépéséhez köthető. A fiatal énekesnő egy Presser-dalt adott elő erősen átdolgozott, modernizált formában. Az ilyen típusú feldolgozások mindig kockázatosak: a közönség fejében nagyon erősen él az eredeti változat, és ha a hangszerelés vagy a stílus túlzottan eltávolodik ettől, az könnyen megoszthatja a nézőket és a szakmát.

Gáspár Laci értékelése rögtön jelezte, hogy számára nem működött az újragondolt verzió. Úgy fogalmazott, hogy rosszul esett hallgatnia a produkciót, szerinte a dal lényegi egyszerűsége, a mondanivaló tisztasága veszett el az „átöltöztetett”, kifacsart stílusban. A kritika legerősebb pontja az volt, hogy a feldolgozást ízléstelennek nevezte. Formálisan a zenei megoldásra utalt, de maga a szó sokak szerint túl erősnek bizonyult.

Majka ekkor lépett közbe, a saját versenyzőjét védve. Azt hangsúlyozta, hogy egy feldolgozás lényege éppen az, hogy ne az eredeti előadás másolata legyen, hanem egy új, személyes értelmezés. A vita eleinte szakmai mederben zajlott, de a hangnem gyorsan elmérgesedett: Majka egyre indulatosabban reagált, és amikor Laci kitartott amellett, hogy számára a produkció ízléstelen volt, már azt vetette a mentortársa szemére, hogy rosszindulatú és gonosz, sőt, arra szólította fel, hogy szégyellje magát.

A stúdió légköre látványosan befeszült. A másik két mentor próbálta enyhíteni a helyzetet: egyikük a produkció erényeit emelte ki, másikuk árnyalni próbálta a kritikát, mondván, hogy az előadás inkább bizonytalanul indult, de korántsem volt vállalhatatlan. A vita azonban nem csillapodott, a nézők pedig lényegében egy élő adásos kiabálásnak lehettek tanúi.

További csavar, hogy a műsorban elhangzott: a hét során Gáspár Laci felajánlotta, segít az átdolgozás zenei megoldásaiban, de Majkáék nem éltek ezzel. A vita hevében Majka ezt azzal fejelte meg, hogy most már végképp nem kérnek a segítségéből, foglalkozzon inkább a saját versenyzőivel – ezzel személyesebb síkra terelve a konfliktust.

„Tőrt döfött a hátamba” – Gáspár Laci reakciója

Az ügy természetesen nem zárult le aznap este. Gáspár Laci a következő napokban egy videóban mesélte el, hogyan élte meg mentortársa kirohanását. Azt mondta, ő a munkáját végezte, amikor – szerinte zeneileg indokolt módon – erős kritikát fogalmazott meg, és mélyen bántotta, hogy Majka élő adásban gonosznak nevezte.

Úgy fogalmazott, olyan érzése volt, mintha „tőrt döftek volna a hátába”, különösen azért, mert addig úgy gondolta, hogy mentortársként – még ha időnként össze is vesznek – alapvetően kölcsönös tisztelet van közöttük. Hangsúlyozta, hogy a véleménye kizárólag a produkcióra vonatkozott, nem a fiatal előadó személyére, és sajnálja, ha ez másként csapódott le.

Arról is beszélt, hogy Majka ismertsége és befolyása miatt különösen súlyosnak érzi, ha ő nevezi valakit rosszindulatúnak: szerinte egy ilyen kijelentés a nézők egy részénél hosszú időre beéget egy negatív képet az érintettről. A mentor elárulta, hogy kezd belefáradni abba, hogy az őszintesége miatt folyamatosan ellenszélben érzi magát – úgy látja, miközben ő próbál egyenes lenni, sokan állandóan „gonosz zsűritagnak” címkézik.

A békülés jelenete: látványos bocsánatkérés élő adásban

A konfliktus végül a következő élő show-ban oldódott fel. Az adás elején Majka nyíltan elismerte, hogy valószínűleg túl mélyre ütött, és ezzel megbánthatta Lacit. Élőben kért bocsánatot tőle, hozzátéve, hogy saját nézőpontjából talán nem érezte annyira súlyosnak a szavait, de elfogadja, ha a másik fél máshogy élte meg.

A bocsánatkérés nem maradt pusztán szóbeli gesztus: Majka különleges figurákkal, játékos ajándékokkal lepte meg mentortársait, mintegy jelképes békeajándékként. Gáspár Laci elfogadta a gesztust, kijelentette, hogy nem haragszik, majd kézfogással pecsételték meg a kibékülést. A történet pikantériája, hogy a szünetben Laci is beszerezett még néhány hasonló figurát, hogy senki ne maradjon ki az ajándékozásból, így végül a stáb szinte minden tagja részesült a „békecsoma” kiterjesztésében.

Az egész jelenet jól mutatta, hogy a kereskedelmi tévés show-kban a komoly konfliktusok feloldását is igyekeznek látványos, szórakoztató keretbe helyezni. A nézők egyszerre kaptak emberi drámát, megbánást, gesztusokat és egy kis önironikus, játékos lezárást.

Miller Dávid és a „másik csatorna”: amikor már csak a humor segít

A békülés jelenete egy másik emlékezetes pillanattal is összefonódott. Miután a mentorok több körben is visszatértek a konfliktusra, Miller Dávid műsorvezetőként próbálta visszaterelni a műsor fókuszát a versenyre és a produkciókra. A feszültséggel teli, mégis félig feloldott hangulatban egy apró baki lett a következő konfliktus indítója: Majka véletlenül „Milánnak” szólította Miller Dávidot.

Miller erre félig komoly, félig humoros kirohanással reagált: számon kérte, hogy Majka még a nevét sem tudja megjegyezni, majd elnézést kért az RTL nézőitől, amiért a műsor kezd „a másik csatorna színvonalára” hasonlítani – finom, de egyértelmű odaszúrással a konkurens tehetségkutató és csatorna felé. Néhány másodperc múlva azonban gyorsan visszakozott, és jelezte, hogy természetesen csak viccelt, „annyira mélyre azért nem mennek”.

Ez a kis közjáték jól rávilágított arra, milyen vékony a határ a magyar kereskedelmi tévékben a humor, az odaszólás és az ízléshatár átlépése között. Egy rosszul időzített mondat könnyen újabb botránnyá nőhetné ki magát, ezért a szereplőknek villámgyorsan kell korrigálniuk, ha úgy érzik, hogy túl messzire mentek.

Hol a határ szakmai kritika és személyeskedés között?

A Farkas Ancsi körüli vita messze túlmutat egyetlen tehetségkutató-epizódon. Általános kérdést vet fel arról, meddig mehet el egy mentor az őszinteség és a szakmai kritika nevében, és honnantól számít személyeskedésnek, bántásnak, amit mond.

Gáspár Laci nézőpontjából érthető az az igény, hogy a versenyzők valódi, zeneileg megalapozott visszajelzést kapjanak, ne csak udvarias dicséretet. Több mint húszéves pályafutása, sikeres lemezei és televíziós szereplései alapján joggal érzi magát kompetensnek abban, hogy megmondja, mi működik zeneileg és mi nem. A nézők egy része kifejezetten ezt a fajta szigorú mércét várja tőle, mert szerintük ettől „igazi” az X-Faktor.

Másfelől azonban a kritika ereje nemcsak a tartalmán, hanem a szóhasználaton is múlik. Az olyan kifejezések, mint az „ízléstelen”, könnyen úgy csapódnak le, mintha nem csak a produkcióra, hanem a fiatal előadóra is vonatkoznának. Ilyenkor különösen érthető, hogy a mentor, aki a versenyzőért felel, azonnal védelmező üzemmódba kapcsol, és a művészi vita percek alatt személyes konfliktussá válik.

A történet tanulsága általános érvényű:

  • a tehetségkutatók mentorai egyszerre szakmai vezetők, show-szereplők és példaképek, ezért a szavaik súlya nagyobb, mint egy zárt ajtók mögötti zenei vitában;
  • az őszinte kritika nagy érték, de a megfogalmazás módja dönt arról, hogy a nézők szakmai vitát vagy emberi konfliktust látnak.

Gáspár Laci jövője a zsűriszékben

Az elmúlt évek megmutatták, hogy az X-Faktor Gáspár Laci számára nem csupán munkahely, hanem identitásának része is. A műsor tette újra és újra láthatóvá a nagyközönség számára, dalaival és zsűriszerepével egyaránt a magyar popkultúra egyik állandó szereplőjévé vált.

Ugyanakkor a mostani konfliktus rávilágított arra is, mennyire megterhelő érzelmileg ez a pozíció. A mentor maga beszélt arról, hogy belefáradt abba, hogy az egyenes beszéd miatt sokan „gonosz” karakternek látják, és hogy egy-egy indulatos kijelentés vagy félreérthető kritika hosszú időre ráragaszthat negatív címkéket.

Hogy mindez hogyan hat a jövőjére, azt most még nehéz megjósolni. Az biztosnak tűnik, hogy amíg Gáspár Laci az X-Faktor zsűriszékében ül, addig a nézők nemcsak erős hangokat és nagyívű produkciókat kapnak, hanem hangos vitákat, éles véleményeket és kockázatos megszólalásokat is. Pont ez a kettősség – a zenei profizmus és a botrányoktól sem mentes szókimondás – teszi őt azzá a megkerülhetetlen, ugyanakkor állandóan vitatott figurává, akire ma rákeresve szinte mindenki kíváncsi, hogy éppen mit mondott vagy hogyan reagált egy-egy helyzetben.

Fotó: rtl.hu

Gazdaság24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.