Ford GT Paul Walker

Paul Walker legendás Ford GT-je: miért ér dollármilliókat egy vörös szupersportkocsi?

Paul Walker neve a legtöbb autórajongónak nemcsak a Halálos iramban-filmek miatt ismerős, hanem azért is, mert a színész a való életben is megszállott autógyűjtő volt. A halála óta eltelt több mint egy évtizedben gyűjteményének darabjai sorra tűnnek fel különböző árveréseken – most pedig az egyik legkülönlegesebb autója, egy ritka, 2005-ös Ford GT került kalapács alá, amelyért már a licit elején 550 ezer dollár fölé szaladt az ár, és a becslések szerint akár az egymillió dollárt is elérheti.

Paul Walker, a filmsztár, aki tényleg „autós srác” volt

Paul William Walker IV 1973-ban született Kaliforniában, és gyerekszínészként kezdte pályáját, de világhírűvé Brian O’Conner szerepében vált a Halálos iramban első részétől kezdve. A filmekben játszott karaktere – az autókat imádó, de alapvetően jó szívű utcai versenyző – nagyon közel állt a valós személyiségéhez: Walker a magánéletben is igazi autórajongó volt, komoly gyűjteménnyel.

Barátjával és üzlettársával, Roger Rodasszal közösen hozták létre az Always Evolving nevű, nagy teljesítményű sportkocsikra specializálódott műhelyt és versenycsapatot. A két barát mintegy 30 autóból álló kollekciót halmozott fel, amelyből 21 járművet – köztük ritka BMW M3 Lightweight modelleket – 2020-ban adtak el egy árverésen, több mint 2,3 millió dolláros összértéken.

Walker 2013-ban, 40 évesen halt meg egy tragikus balesetben: utasként ült egy Porsche Carrera GT-ben, amikor a jármű nagy sebességgel egy oszlopnak csapódott. Halála óta az autói köré igazi kultusz épült; minden egyes felbukkanó darab egyszerre jelent műszaki ritkaságot, filmes relikviát és érzelmi emléket a rajongók számára.

A 2005-ös Ford GT – modernkori GT40, két évig gyártott legendából

A most árverésre bocsátott autó egy első generációs Ford GT, amelyet 2005–2006 között gyártott a Ford, a cég 100. születésnapjára, a Le Mans-t uraló GT40 előtt tisztelegve. A GT egy középmotoros, kétüléses szupersportkocsi, amely már új korában is igazi gyűjtői darabnak számított: mindössze 4038 példány készült belőle világszerte.

Műszaki szempontból is komoly gépről van szó. Az alumínium karosszéria alatt egy 5,4 literes, kompresszoros V8-as dolgozik, 550 lóerős teljesítménnyel és 678 Nm nyomatékkal, hatfokozatú kézi váltóval és hátsókerék-hajtással párosítva. A korabeli tesztek 3,3 másodperc körüli 0–100 km/h gyorsulást és több mint 330 km/h végsebességet mértek, ami bőven a 2000-es évek elejének szupersportkocsi-elitjébe emelte a modellt.

A színválaszték elég szűk volt, de annál ikonikusabb: Mark IV Red, Midnight Blue, Quick Silver, Speed Yellow – többségükön a jellegzetes fehér versenycsíkokkal. A most árverésen lévő példány azonban épp attól különleges, hogy nincsenek rajta csíkok.

Egy az egész világból: Mark IV Red „stripe delete” – 1 a 14-ből

A Paul Walkerhez köthető GT egy 2005-ös, Mark IV Red színű, úgynevezett stripe delete kivitel – vagyis gyárilag csík nélküli autó. Ebből a kombinációból mindössze 14 darabot gyártottak, így már önmagában a ritkasága is felhajtja az értékét.

Az autót eredetileg az Always Evolving Collection részeként tartották nyilván, közös tulajdonban Paul Walker és Roger Rodas neve alatt. A mostani aukción a Ford GT Kaliforniában kerül kalapács alá, mindössze 3701 mérfölddel (kb. 5956 km) az órájában, ami gyakorlatilag alig használt kategóriát jelent egy közel 20 éves autó esetében.

A technika nagy része gyári, de a tulajdonosok finoman „megfűszerezték” a GT-t. Penske állítható lengéscsillapítók és 19/20 colos ADV.1 kovácsolt felnik kerültek rá, a gyári BBS könnyűfém kerekekkel együtt. A kompresszoros V8-as motort Accufab fojtószelepház, egyedi ECU-hangolás és sportkipufogó segíti lélegzethez, a teljesítmény így a gyári 550 lóerő fölé becsülhető.

A belső tér szinte teljesen érintetlen: megmaradtak a jellegzetes Sparco kagylóülések, az alumínium pedálsor és padló, valamint a McIntosh hifi CD-lejátszóval. A gyári pirosra fényezett Brembo féknyergek és a karbonrészletek tovább erősítik a „múzeumi állapotú, de használatra csábító” benyomást. Frissen elvégzett nagyszerviz is szerepel a dokumentumok között: olaj- és szűrőcsere, gyertyák, üzemanyagszűrő, akkumulátor és légtömegmérő cseréje – mindez tiszta előélettel és rendezett tulajdonlappal.

Félmillió dollár fölötti licit és milliós várakozások

Az autó már a licitidőszak elején elérte az 550 ezer dolláros ajánlatot, miközben még több mint egy hét volt hátra a zárásig. A szakértői becslések szerint a végső ár akár az egymillió dollár közelébe is kerülhet, tekintve a modell ritkaságát, Walker személyéhez fűződő kapcsolatát és a jelenlegi Ford GT-piaci trendeket.

Nem ez az első alkalom, hogy ez a konkrét GT gazdát cserél: 2021-ben egy rangos aukción már eladták, akkor még 2556 mérfölddel az órájában, 478 ezer dollárért. Ha a mostani licit valóban a hét számjegyű tartományig jut, az alig négy év alatt több mint duplázódó értéknövekedést jelentene.

A piac felső szegmensét jól jelzi, hogy 2025 elején egy 2006-os Ford GT Heritage Edition – mindössze 71 mérföldes futásteljesítménnyel – 1 millió dollárért kelt el, ami rekordot jelentett az első generációs GT-k történetében. Ehhez képest Walker GT-je „csak” annyiban marad el, hogy nem nullkilométeres, viszont sokkal erősebb érzelmi és popkulturális töltettel bír.

Fast & Furious-autók az árveréseken: Skyline, Supra, Evo

Paul Walker autói korábban is komoly összegeket hoztak. 2023-ban a Halálos iramban-filmekben szereplő kék Nissan Skyline GT-R R34 – amelyet a színész a vásznon is vezetett – 1,18 millió dollárért kelt el, ami rekordnak számít ennél a modellnél. 2021-ben a legendás narancssárga Toyota Supra filmautó egy másik árverésen 550 ezer dollárért talált új gazdára.

Ezek mellett több BMW M3 Lightweight, versenyre épített japán sportkocsi és izomautó is szerepelt Walker korábbi kollekciójában, amelyek szintén az átlagos piaci ár fölött keltek el – részben a kifogástalan állapot, részben a dokumentált filmes és személyes háttér miatt.

A mostani GT különlegessége épp az, hogy nem szerepelt a filmekben: nem konkrét filmrekvizitum, hanem a „valódi” Paul Walker hétköznapi (vagy inkább szupersportkocsi-szintű) autója volt. Ez a kettősség – egyszerre civil és mégis ikonikus – sok gyűjtő számára még kívánatosabbá teszi.

Mi hajtja fel egy celebritás-autó értékét?

Egy ilyen autó árát több tényező együttese löki az egekbe: ritkaság, eredetiség, történet és popkulturális jelentőség. Maga a 2005-ös Ford GT is limitált példányszámú, de a Mark IV Red stripe delete kivitel csak 14 autót jelent az egész világon. Ehhez jönnek az olyan extrák, mint a McIntosh hifi, a piros féknyergek vagy a gyári BBS felnik. A dokumentált tulajdonlás (Always Evolving Collection, Paul Walker és Roger Rodas neve), a friss szervizszámlák, a tiszta előélet és a korábbi aukciós eredmények mind növelik a gyűjtői bizalmat.

Ehhez jön a popkulturális hatás: a Halálos iramban az autós filmek generációját határozta meg, a „család”, a tuningkultúra és a japán–amerikai sportkocsik világát középpontba állítva. Walker rajongói számára egy ilyen autó birtoklása a gyerekkori élmények megtestesülése.

Az érzelmi tényező sem elhanyagolható: Walker tragikus halála, jótékonysági munkája (Reach Out Worldwide), valamint az, hogy a filmsorozat későbbi részei is folyamatosan emléket állítanak neki, plusz érzelmi prémiumot épít az autói köré.

Ford GT – vitrinbe való ereklye vagy vezetésre termett szupersportkocsi?

Érdekes kettősség jellemzi az ilyen autókat. A 3701 mérföldes futás alapján Paul Walker GT-jét használták, de nagyon óvatosan: néhány ezer kilométernyi, valószínűleg főleg napsütéses kaliforniai kanyargás fért bele közel két évtized alatt.

A Penske futómű, a sportkipufogó és az ECU-hangolás arra utal, hogy tulajdonosai szerettek vele valóban autózni, nem csak garázsban tartani. Ugyanakkor a szinte gyári állapotú beltér, a megőrzött eredeti felnik és a rövid futásteljesítmény már a „befektetésként” kezelt, vitrinbe való státuszt sugallja.

A Ford GT ráadásul nem egy könnyen kezelhető, mindennapos jármű: középmotoros felépítése, brutális teljesítménye, manuális váltója és a modern szupersportautókhoz képest kevés elektronikus „mentőöve” miatt inkább tapasztalt kezekbe való. Ugyanakkor éppen ez az analóg, nyers karakter az, ami a gyűjtők és fanatikusok szemében még vonzóbbá teszi. Reális, hogy a mostani vevő valószínűleg nem fogja napi használatba venni az autót; sokkal inkább egy gondosan klimatizált garázsban várják majd az alkalmi, különleges utakat, miközben az értéke tovább kúszik felfelé.

Emlékezet és érték: mit jelent ma Paul Walker neve az autósvilágban?

Több mint tíz évvel a halála után Paul Walker neve már nemcsak filmcímek, hanem aukciós katalógusok oldalain is visszaköszön. A gyűjtők számára egy Walkerhez köthető autó egyszerre ritka, műszakilag különleges tárgy, filmes és kulturális ikon, valamint egy tragikusan fiatalon elhunyt, szenvedélyes autórajongó kézzel fogható emléke.

A most árverésre bocsátott, vörös, csík nélküli 2005-ös Ford GT tökéletesen sűríti mindezt: a GT40-hez visszakacsintó formavilágot, a kézzel összerakott amerikai szupersportkocsi-technológiát, az egyedi felszereltséget és a mögötte álló történetet. Ha a licit tényleg megközelíti vagy eléri az egymillió dollárt, az nemcsak a modell, hanem Paul Walker autósmítoszának erejét is visszaigazolja – és minden esély megvan rá, hogy ez a név a gyűjtői piac egyik legfényesebb csillaga marad a következő évtizedekben is.

Gazdaság24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.